oude recensies

Publicatiedatum: 11 oktober 1985
Wouter van den Broek bespeelt Hinsz-orgel Bovenkerk Kampen
A.M. Alblas
Door A.M. Alblas Het orgelspel van Wouter van den Broek straalt bepaald durf uit, maar ook onbekommerde musiceervreugde. Dat hij heel eerlijk is in zijn muzikale intenties, is een typering die nog altijd geldig is. Dat wil zeggen, dat dat opnieuw voor iedereen tastbaar vastligt op een pas verschenen grammofoonplaat met werken van Bach (J. S. en C. P. E.), Böhm en Muffat, opgenomen in de Bovenkerk in Kampen.
Ongeveer twee jaar geleden speelde dezelfde Wouter een plaat vol in de Stevenskerk te Nijmegen met werken van Franck, Mendelssohn en Reger. In dit genre demonstreerde hij een hierboven reeds aangehaalde onbekommerde musiceervreugde. Datzelfde geldt thans voor de wijze waarop hij werken uit een geheel andere stijlperiode uitvoert. Op zich is dat al heel knap. Hij beheerst het uitermate fraaie Hinsz-orgel volkomen; weet registraties zorgvuldig te kiezen en de intentie van elk werk treffend weer te geven.
Registraties zijn soms zo opmerkelijk simpel, dat je je afvraagt hoe het mogelijk is dat zo weinig registers zo veel geluid maken. Alle gebruikte registraties zijn op de hoes vermeld. Het is dan ook evident dat de zorgvuldige registraties de barokke structuur van de hier gespeelde literatuur ten goede komen. Vandaar dat er in het stemmenweefsel de oplettende luisteraar niets ontgaat, 't Is dus niet voor niets geweest dat Wouter van den Broek tijdens de Zomeracademie in Haarlem cursussen volgde bij Ton Koopman en Ewald Kooiman. Ook zijn opleiding aan het • Utrechts Conservatorium bij Theo Teunissen en Jan Welmers heeft hem tot een begaafd vakman gemaakt.